Crowd Study historia Crowdway

Crowd Study #5 – jak Crowdway rozwinął skrzydła

Crowdfunding to nie tylko finansowanie. To społeczność, historie ciekawych firm, inwestorów i platform, w tym Crowdway. Nasze życie zawodowe kręci się wokół ECF. Wyróżnienie w konkursie PR Wings zmotywowało nas, by w #CrowdStudy napisać więcej o naszym rodowodzie i drodze, którą przebyliśmy do pozycji najskuteczniejszej platformy crowdfundingu udziałowego w Polsce 🏆 🥇.

Crowdway powstał w roku 2016, gdy polski rynek ECF raczkował, a samo pojęcie crowdfundingu udziałowego było egzotyką 🌴. Mało kto wierzył, że kupowanie akcji przez społeczność może działać. Do tego limit emisji do 100 000 euro nie sprzyjał wyjściu z niszy. Przez pierwsze dwa lata platforma wsparła zaledwie kilka projektów.

Nadchodzące zmiany przeczuł Jakub Niestrój, który w roku przełomu 2018, tuż przed podwyższeniem limitu do 1 mln euro, nabył Crowdway od założycieli 🕵️‍♂️. Wprowadzając nowoczesne zarządzanie połączone z najwyższą etyką biznesową, nawiązał współpracę z wieloma firmami z potencjałem 🤝. W niecały rok później platforma przebiła magiczną wówczas barierę 10 mln zł zebranych przez wspierane spółki.

Kolejnym krokiem milowym był rok 2020, głośne emisje Janusza Palikota 🥃, rekord Kombinat Konopny 🥦i ponad 25 mln zł zebranych przez emitentów. Dziś, po 9 zakończonych miesiącach 2021, wynik ten zbliża się do 30 mln, a przed nami bardzo owocne Q4. Jako pierwsza platforma osiągnęliśmy łączną kwotę zebranych środków powyżej 70 mln zł. Obecnie należy do nas ponad 34% całego rynku ECF. Jak tego dokonaliśmy?

Po pierwsze w 2018 r. przyjęliśmy strategię selektywnego doboru projektów, m.in.: koncentrujemy się na perspektywicznych spółkach na etapie fast-grow, z mocnym biznesplanem, liderem i społecznością.

Dodatkowo skupiliśmy się na działaniach edukacyjnych dla rynku i samych inwestorów 📢, podejmowaliśmy inicjatywy własne, takie jak Bizroast 🥩, jednocześnie koncentrując się na intensywnym wspieraniu spółek. Działania marketingowe, PR, budowanie zaangażowania w social media, wszystko to przełożyło się na wzrost rozpoznawalności Crowdway i otwierało nowe drzwi dla biznesu.

W latach 2020-21 odnotowaliśmy wzrost publikacji w mediach o 129% wobec lat 2018-19. Liczba emisji urosła o 125%, a wartość kapitału pozyskanego przez emitentów o prawie 200%. Łączna liczba inwestorów zwiększyła się o 147%. 9 z 15 wśród wszystkich emisji w Polsce, które zebrały >4 mln zł to projekty wspierane przez Crowdway 🔥.

Niezmiernie cieszymy się z tego, w jakim miejscu jesteśmy, ale nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Przed nami dalsze uwalnianie rynku i wzrost limitu do 2,5, a docelowo 5 mln euro, wprowadzenie tablicy ofert i transgraniczności.

Dziękujemy Jakubowi za przewodzenie Crowdway w ostatnich latach. Witamy go teraz w Radzie Nadzorczej spółki, stanowisko CEO przekazując Marcelowi Rowińskiemu, który odpowiadał za nasz prężny rozwój operacyjny. Do Zarządu powołaliśmy także Tomasza Kowcuna, który odegrał istotny wpływ w zdobywaniu nowych kontaktów biznesowych. Gratulujemy zmian i trzymamy się celu 🎉!