Dlaczego crowdfunding udziałowy nieruchomości zyskuje popularność?

Crowdinvesting w zakresie nieruchomości to stosunkowo nowa na rynku polskim, a znana i sprawdzona np. we Włoszech, Wielkiej Brytanii czy Ameryce Płn. koncepcja, która zyskuje popularność wśród szerokiego grona inwestorów chcących zdywersyfikować swoje portfele za pomocą stabilnej klasy aktywów generujących dochód.

 

Czym jest udziałowy crowdfunding nieruchomości?

Equity crowdfunding nieruchomości polega na zakupie zazwyczaj udziałów (rzadziej akcji) przez inwestora w spółce celowej utworzonej w związku z zakupem nieruchomości. Spółką zarządzają menadżerowie, natomiast funkcja inwestorów jest pasywna. Udziałowcy otrzymują dochód z ewentualnego wynajmu, sprzedaży, flipa nieruchomości i/lub wzrostu wartości nieruchomości. Każdy projekt może mieć inny cel i sposób zarabiania. Spółka może mieć w planach zakup nieruchomości, remont i sprzedaż; zakup apartamentów na wynajem; budowę budynku i jego sprzedaż itd. Opcji jest kilka.

 

Z czego wynika popularność crowdinvestingu w sektorze nieruchomości?

Finansowanie społecznościowe w sektorze nieruchomości zyskuje na popularności na całym świecie. Nieruchomości stały się pierwszą preferowaną opcją wśród inwestorów, którzy swój kapitał lokują z pomocą platform crowdfundingowych. Crowdfunding udziałowy nieruchomości zapewnia inwestorom możliwość indywidualnego wyboru każdej nieruchomości, w którą chcą inwestować. Pozwala na włączenie do swojego portfela zarówno inwestycji krótkoterminowych, jak i długoterminowych, co może przełożyć się z jednej strony na osiągnięcie regularnych dochodów w perspektywie krótkiego okresu, a z drugiej na wzrost wartości zainwestowanego kapitału w perspektywie długookresowej. Finansowanie społecznościowe daje inwestorom indywidualnym możliwość inwestowania w niektóre rynki nieruchomości, które były wcześniej niedostępne, takie jak nieruchomości komercyjne. Daje także możliwość partycypacji w projektach stricte deweloperskich lub polegających na remontach i odsprzedaży nieruchomości wielkopowierzchniowych (jak kamienice).

 

Weź kawałek z każdego tortu.

Niska bariera wejścia jest atrakcyjna dla inwestorów, którzy mogą przeznaczyć na inwestycję mniejsze kwoty. Wartości bariery wejścia to zazwyczaj od kilku do kilkunastu tysięcy zł. Oznacza to, że dzięki crowdfundingowi istnieje możliwość dywersyfikacji swojego portfela już przy jego wartości na poziomie kilkudziesięciu tysięcy zł. Możliwość posiadania kilku projektów zamiast jednego mieszkania (często kupionego na kredyt) to okazja do dywersyfikacji i większego bezpieczeństwa dla posiadanych oszczędności.

 

“Mam do 50 tys. zł – jak mogę je zainwestować w nieruchomości?”

 

Z kwotą 50 tys. zł możesz rozpocząć inwestycje w nieruchomości na dwa sposoby.

Z jednej strony możesz zgromadził dofinansowanie do nieruchomości w postaci kredytu. Twój zwrot z inwestycji będzie w dużej mierze zależny od kosztów kredytu. W koszt inwestycji powinieneś również wliczyć swój czas, który poświęcisz na załatwianie formalności od podpisania kredytu przez kupno, urządzenie i codzienne problemy związane z wynajem mieszkania czy lokatorami. Jeśli nie jesteś osobą doświadczoną w zarządzaniu nieruchomościami, nie wszystkie twoje decyzje muszą okazać się słuszne. To akurat normalne, wszystkiego trzeba się nauczyć, ale to także kosztuje Cię czas, a często także bezpośrednio generuje koszty.

Drugą możliwością jest skorzystanie z crowdinvestingu na rynku nieruchomości. Zaletami tego rozwiązania jest przede wszystkim brak zadłużenia i oszczędność czasu na formalności i zarządzanie nieruchomością. Zostaniesz udziałowcem spółki, która w swoich aktywach posiada nieruchomości, o które dbają osoby doświadczone w ich zarządzaniu. Pamiętaj, że każda inwestycja łączy się z ryzykiem, a decyzję zawsze podejmujesz samodzielnie. Co to znaczy? Nie musisz się angażować operacyjnie w projekt, natomiast z tyłu głowy musisz mieć świadomość ryzyka. Mniejszego niż w wypadku inwestycji w startupy czy spółki, które nie są aktualnie rentowne, ale nada ryzyko.

 

Projekty crowdinvestingu na rynku nieruchomości odnoszą sukcesy także w Polsce

Crowdfunding nieruchomości w Polsce funkcjonuje już od kilku lat. Jedna z grup, która specjalizuje się w zarządzaniu najmem mieszkań oraz inwestowaniu w nieruchomości zebrała od roku 2014 już prawie 30 mln zł kapitału w ramach swoich projektów. Pierwszy z nich zgromadził kapitał o wartości 1,5 mln zł, podczas drugiego projektu zebrano około 2 razy więcej kapitału niż w pierwszym. Warto również wspomnieć o tym, że jeden z kolejnych projektów zakładał cel zbiórki na kwotę 1,5 mln zł – spółka zgromadziła jednak aż 7 mln zł, co pozwoliło na poszerzenie celów inwestycyjnych. Planowany zwrot z tych inwestycji wynosi kilkanaście procent w skali roku.

 

Jaka czeka nas przyszłość?

Obecnie na rynku nieruchomości w Polsce obserwujemy wzmożony popyt na zakup mieszkań. Spora z nich część jest kupowana z myślą o inwestycji. Co ciekawe nie tylko Polacy inwestują w mieszkania w Polsce, ale także inwestorzy zagraniczni. Przede wszystkim potencjalne stopy zwrotu są sporo wyższe od tych generowanych w krajach Europy Zachodniej. Drugim czynnikiem jest napływ inwestycji z Ukrainy, skąd emigruje spora część inwestorów – na stałe lub inwestycyjnie sprzedając nieruchomości i biznesy na Ukrainie i za zgromadzone środki zakup mieszkań w Polsce. Jeżeli trend będzie się utrzymywał, a ceny mieszkań stale będzie rosnąć to szansą na większą dostępność do inwestycji w nieruchomości będzie właśnie crowdinvesting. Oczywiście wszystko jest zależne nie tylko od cen mieszkań, ale także kosztów kredytów.

 

Alert Inwestora

Szukasz ciekawych inwestycji? Sprawimy, by to one znalazły Ciebie.
Zapisz się na Alert, by dowiadywać się o nich jako pierwszy.




Więcej o polityce prywatności zgodnie z RODO

Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Crowd Ventures sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-032) przy ul. Przeskok 2 .
Państwa dane osobowe będą przetwarzane dla celów marketingowych.
Odbiorcami tych danych mogą być tylko i wyłącznie firmy, które wspierają Crowd Ventures sp. z o.o. w zakresie funkcjonowania systemów informatycznych.
Podstawą przetwarzania danych jest usprawiedliwiony cel administratora danych jakim jest marketing bezpośredni.
Państwa dane osobowe będą przechowywane do czasu wniesienia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania.
Posiadają Państwo prawo do:

  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych;
  • • wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do zapisania się do usługi Newsletter. Ze szczegółowymi zasadami dotyczącymi przetwarzania Państwa danych osobowych można zapoznać się w polityce prywatności: Polityka Prywatności. Wszelkie zapytania oraz oświadczenia w zakresie ww. praw należy kierować do:

Dane kontaktowe administratora danych:
Crowd Ventures sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-032) przy ul. Przeskok 2, ado@crowdway.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
crowdway@inspektor-danych.info

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *