Crowdinvesting wkracza do polskiego kina

Wystartowała pierwsza w Polsce kampania crowdfundingu inwestycyjnego na produkcję pełnometrażowego filmu fabularnego. Spółka FILM RÓJ SA chce pozyskać 1,93 mln zł. Dzięki tej kwocie powstanie thriller pt. „RÓJ” w reżyserii Bartka Bali. W rolach głównych zobaczymy Romę Gąsiorowską i Eryka Lubosa. Inwestorzy społecznościowi mogą objąć aż 50-proc. udział w spółce. 

Zapowiadany film „RÓJ” w reżyserii Bartka Bali to thriller fabularny, za którego produkcją stoi powołana w tym celu spółka Film RÓJ SA. Akcjonariuszami serii A są twórcy i aktorzy. Z kolei akcje serii B obejmą nowi inwestorzy społecznościowi w ramach kampanii crowdfundingu udziałowego. Pierwszy klaps na planie padnie jesienią tego roku. Zdjęcia będą realizowane do maja 2021, a premiera kinowa planowana jest na jesień przyszłego roku. Po zakończeniu procesu dystrybucji filmu i sprzedaży produkcji spółka wypłaci proporcjonalnie cały zysk akcjonariuszom.

Rok 2019 przyniósł rekord frekwencji w polskich kinach. Według danych GUS sprzedano 61,7 mln biletów, czyli o ponad 4 proc. więcej niż w roku poprzednim. Tuż po zagranicznych produkcjach, na 3. miejscu pod względem oglądalności znalazł się polski film „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3”, piąte miejsce zajęła „Polityka” Patryka Vegi, a dziesiątkę zamyka „Boże Ciało”. Na komedię romantyczną „Całe szczęście” z Romą Gąsiorowską w roli głównej, wybrało się 484 745 osób. Jednocześnie, jak wynika z raportów PMR, od 3 lat trwa hossa dla serwisów subskrypcyjnych. W 2019 wartość rynku wyniosła ponad 1 miliard złotych.

W projekcji przychodów spółka Film RÓJ SA przyjęła bardzo ostrożne założenia co do wielkości widowni. Próg rentowności dla inwestorów crowdfundingowych zostanie osiągnięty już przy widowni wynoszącej 250 tysięcy. W 2019 roku taką oglądalność w kinach osiągnął film na 85. miejscu na liście filmów dystrybuowanych w Polsce (zarówno filmy polskie jak i zagraniczne).

Kalkulacja przychodów i zwrotu z inwestycji z filmu “RÓJ” uwzględnia wyłącznie dystrybucję kinową w Polsce, przy czym spółka deklaruje także obecność na platformach VOD i dystrybucję zagraniczną.

Crowdfundingowa koprodukcja

Przez ofertę akcji serii B producent filmu chce pozyskać od inwestorów społecznościowych kwotę 1,93 mln zł. Zebrane środki zostaną przeznaczone w 83% (1,6 mln zł) na produkcję filmu, w 13% (260 tys. zł) na jego promocję, natomiast pozostałe 4% pokryją na koszty stałe podmiotu, takie jak obsługa prawna, księgowa oraz logistyczna projektu.

Akcje inwestorów (akcjonariusze akcji serii B) będą uprzywilejowane, co oznacza to, że do wysokości wpłaconych kwot, to oni  uzyskają jako pierwsi środki z podziału majątku Spółki. Dopiero wtedy zwrot ten nastąpi wobec twórców projektu (akcjonariuszy akcji serii A), a następnie zyski, czyli nadwyżka ponad wniesione wkłady będzie dzielona proporcjonalnie pomiędzy wszystkich akcjonariuszy Spółki.

Na inwestorów czekają filmowe pakiety w ośmiu przedziałach kwotowych. Minimalna wartość inwestycji to 386 zł. W ramach benefitów crowdfundingowych spółka zaproponowała m.in. artefakty z planu, umieszczenie imienia i nazwiska Inwestora w napisach końcowych, zaproszenia na pokazy specjalne czy pobyt na planie zdjęciowym.

Szczegółowe informacje o kampanii na zainwestuj.filmroj.pl.