Inwestor w crowdfundingu, czyli kto?

Czy masz wrażenie, że słowo inwestor i inwestycja jest zarezerwowane dla pewnej grupy osób? Patrząc stereotypami na myśl przychodzą do głowy biznesmeni w garniturach przypominający postaci z filmu Wilk z Wall Street. W rzeczywistości wygląda to nieco inaczej, a dynamicznie rosnący rynek crowd-inwestycji stwarza możliwość spróbowania swoich sił z nadwyżką finansową sięgającą kilkuset złotych.

Czym jest crowdfunding inwestycyjny (equity)?

Zacznijmy jednak od podstaw. Crowdfunding inwestycyjny to nic innego jako możliwość stania się posiadaczem udziałów lub akcji (w zależności od konstrukcji prawnej danej spółki) spółki, która oferuje je w ramach kampanii crowdfundingowej. Warto podkreślić, że ewentualne dodatkowe korzyści w formie prezentów, dodatkowych nagród dla inwestorów to tylko miły ukłon ze strony emitenta w stronę inwestorów. Głównym celem zakupu udziałów (lub akcji) mają być przyszłe zyski, a dla niektórych także stanie się częścią firmy, którą chcą w pewnym sensie współtworzyć. Oczywiście więcej informacji na temat crowdfundingu udziałowego znajduje się na naszym blogu.

W którym momencie rozpocząć inwestowanie?

Pytanie, z którym stykamy się rozmawiają o crowdinwestowaniu: kiedy jestem gotowy by zacząć? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale spróbujemy trochę naprowadzić:

  • Finansowo: wystarczy kilkaset złotych, a czasem nawet mniej niż 100zł, aby zainwestować w pojedynczy projekt. Tak więc bariera finansowa jest tu praktycznie znikoma. Oczywiście wkład jest proporcjonalny do przyszłych zysków, ale też strat (Tak, trzeba mieć na uwadze, że inwestowanie wiąże się z ryzykiem utracenia części, a nawet wszystkich zainwestowanych środków. Nie jest to ryzyko zarezerwowane jedynie dla crowdfundingu, ale każdej formy inwestowania o czym więcej na naszym blogu),
  • Merytorycznie: kiedy jesteśmy na tyle świadomi, żeby zacząć inwestować? Tutaj odpowiedź będzie mniej konkretna. Na pewno dobrze jest poznać podstawy, wiedzieć jak sprawdzić potencjał firmy i szansę na przyszłe zyski. Można się tego dowiedzieć przystępując do Akademii Inwestora gdzie razem z naszymi ekspertami będziemy dzielić się wiedzą i budować świadomość naszych inwestorów. Serdecznie polecam i zachęcam:) Wracając jednak do tematu to ciężko wskazać tutaj konkretny moment na pierwszą inwestycję. Osobiście lubię uczyć się w praktyce na mniejszej próbie (w tym wypadku budżecie) i na bieżąco wyciągać wnioski. Taki sposób nauki bardziej mnie angażuje i motywuje do szybszego zgłębiania tematu. Nie jest to na pewno reguła i wiem, że wszystko zależy od osobowości i objętej strategii. Warto jednak mieć na uwadzę, że nie trzeba zaczynać od inwestycji dużych kwot.

Kto inwestuje w modelu crowdfundingu equity?

Grupa inwestorów jest mocno przekrojowa tzn. od anonimowych pojedynczych inwestorów wpłacających drobne kwoty, często traktujących to jako nie tylko inwestycję, ale wsparcie swojej ulubionej marki, aż po znane osobistości jak np. tenisista Andy Murray czy nawet znane fundusze inwestycyjne. W wypadku tych ostatnich najczęściej wygląda to tak, że kampania, która odnosi sukces powoduje ich zainteresowanie i chęć zainwestowania jeszcze w tej lub kolejnej rundzie inwestycyjnej danej spółki. Wspomniany wcześniej Andy Murray w jednym z wywiadów dla magazynu Forbes wspomniał o crowdfundingu jako formy inwestowania, która pozwala mu zdywersyfikować portfel inwestycyjny i stać się udziałowcem firm, które mają potencjał. Oczywiście istnieje cała masa inwestorów, którzy dokonali od kilku do kilkunastu inwestycji w różne projekty i w ten sposób zdywersyfikowała sobie swój portfel (podobnie do Murraya:)), aby zwiększyć bezpieczeństwo swoich inwestycji.

 

 

Alert Inwestora

Szukasz ciekawych inwestycji? Sprawimy, by to one znalazły Ciebie.
Zapisz się na Alert, by dowiadywać się o nich jako pierwszy.




Więcej o polityce prywatności zgodnie z RODO

Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Crowd Ventures sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-032) przy ul. Przeskok 2 .
Państwa dane osobowe będą przetwarzane dla celów marketingowych.
Odbiorcami tych danych mogą być tylko i wyłącznie firmy, które wspierają Crowd Ventures sp. z o.o. w zakresie funkcjonowania systemów informatycznych.
Podstawą przetwarzania danych jest usprawiedliwiony cel administratora danych jakim jest marketing bezpośredni.
Państwa dane osobowe będą przechowywane do czasu wniesienia przez Państwa sprzeciwu wobec ich przetwarzania.
Posiadają Państwo prawo do:

  • • żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania, a także do przenoszenia swoich danych osobowych;
  • • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych;
  • • wniesienia skargi do organu nadzorczego (GIODO/PUODO)

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niezbędne do zapisania się do usługi Newsletter. Ze szczegółowymi zasadami dotyczącymi przetwarzania Państwa danych osobowych można zapoznać się w polityce prywatności: Polityka Prywatności. Wszelkie zapytania oraz oświadczenia w zakresie ww. praw należy kierować do:

Dane kontaktowe administratora danych:
Crowd Ventures sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (00-032) przy ul. Przeskok 2, ado@crowdway.pl

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
crowdway@inspektor-danych.info

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *